Wednesday, June 23, 2010

"Wah, banyak nya ciri-ciri bakal isteri enta?"

Tahniah kepada sahabat-sahabiyah seperjuangan yg melangsungkan perkahwinan. Tahniah juga kepada pasangan-pasangan yang bertemu jodoh melalui unit baytul muslim. Baytul Muslim berdoa agar semua pasangan berjaya membina sebuah keluarga Muslim yang akan melahirkan kader-kader yang membantu agama Allah.

Wanita yang baik, untuk lelaki yang baik. Teringat kata-kata seorang sahabat, senior ana yang memberi tips memilih pasangan sewaktu muda-muda dahulu.

"enta mahu ciri-ciri bagaimana pasangan enta nanti?"

"tentulah yang beriman, dan taat"

"itu ideal sangat akhi"

"emm... ana mahukan bakal isteri yang bla-bla-bla..." ana menyebut ciri-cirinya. ana tak boleh senaraikan di sini. Nanti terbongkar rahsia.

"Enta yakin dapat isteri begitu, enta akan bahagia?"

"kebahagian itu milik Allah, Dia akan bagi kepada sesiapa yg dikehendakiNya" ana menjawab dengan nada bergurau.

"Enta ni..." senior ana itu menepuk bahu ana.

"ciri-ciri yang enta sebutkan tu bagus... tapi enta tamak, mahukan semua ciri itu ada pada bakal isteri enta..."

kata-kata senior itu membuatkan ana ingin tahu penjelasan seterusnya.

"enta sendiri pun tak mampu miliki kesemua ciri yang enta senaraikan itu sekaligus, betul?"

ana angguk sahaja.

"ini pesan ana, pilih satu dua ciri sudah cukup. lain-lain kelemahan, entalah yg lengkapkan... kalau tunggu semua, jd anak teruna tua lah enta... haha" senior ana ketawa kecil apabila melihat ana blur-blur.

Pesanan senior itu ana sematkan dalam benak hati ana. Dan hari ini, alhamdulillah... senior ana memang benar. Tak semestinya isteri kita itu mempunyai ciri-ciri yang kita mahukan. Jika demikian, tentu kita akan bosan kerana kita sudah dapat predict tindakan-tindakannya. Variasi dalam pergaulan akan menjadi perencah kebahagiaan. Asalkan segalanya tidak melanggar syariat.

Kali ini ana mahu juga berpesan kepada adik-adik yang sedang mencari-cari, usahlah idamkan sesuatu yang ideal. Samada lelaki atau perempuan, janganlah terlalu memilih pasangan. Pesan Nabi S.A.W, pilihlah yang beragama. Sebagai pejuang Islam, pilihlah yang berfikrah Islam, harakiyyah. Itulah yang terbaik. Kecantikan akan pudar, kekayaan akan susut, keturunan bukanlah suatu tiket kemuliaan, tetapi agama lah yang akan kekal dunia dan akhirat. Sesungguhnya Allah ciptakan lelaki dan perempuan untuk saling kenal mengenali, dan lengkap melengkapi.

No comments: