Friday, February 27, 2009

Isilah borang, istikharahlah...

Tahniah kepada sahabat-sahabiyah yang berjaya membentuk Baytul Muslim dengan berlangsungnya 4 pasangan ahli gerakan kita dalam masa sebulan ini. Mudah-mudahan kalian akan berjaya dalam perjuangan dan bahagia di dunia dan akhirat.

Kepada para pejuang, sahabat-sahabiyah, dalam dan luar kampus yang masih belum membentuk keluarga muslim, maka eloklah segera disempurnakan. Bagi yang berada dalam tanzim anak negeri dan juga tanzim dalam kampus, segeralah mengisi borang match making yang dikeluarkan oleh Unit Baytul Muslim tanzim masing-masing.

Isilah borang dengan jujur dan amanah. Janganlah kalian bermain-main dengan perkara ini kiranya kalian yakin dengan perjuangan yang kita intima' bersama. Kefahaman mengenai Baytul Muslim perlu diperjelas jika kalian belum benar-benar faham kenapa perlunya mengisi borang, kenapa perlunya jemaah mencaturi jodoh kalian dan sebagainya. Rujuk artikel-artikel Baytulmuslim sebelum ini.

Bukan jemaah mencaturi, tetapi kalian sendiri yang berusaha. Unit Baytul Muslim adalah perantara yang mengikat melalui perjanjian dan persefahaman. Selanjutnya, kalian sendiri yang mengurus pertunangan dan pernikahan. Baytul Muslim berusaha agar kalian dapat bertemu jodoh sesama ahli gerakan Islam, supaya kalian tidak mudah tercicir dari arus perjuangan.

Sahabat-sahabiyah  sekalian,
Cubalah untuk serius dalam mengisi borang match making tersebut. Kita hanya berusaha. Selalunya, pihak muslimin kurang serius dan bermain-main dalam soal mengisi borang ini. Manakala pihak muslimat pula sudah mula serius sejak memasuki tahun 2 pengajian. Jika pihak muslimin tidak serius, mungkin pihak muslimat akan bimbang tiada jodoh, dan mereka mencari jalan singkat dengan mengikat pertunangan dengan jejaka yang bukan ahli gerakan Islam.

Mungkin bagi pihak Muslimin, mereka belum cukup 'matang' untuk berfikir ke arah berumah tangga. Pihak muslimat tidak perlulah mengehadkan pemilihan calon dari muslimin sesama batch. Pihak muslimin tidak begitu risau soal berumahtangga kerana mereka masih mempunyai banyak peluang di masa hadapan. Dengan itu muslimat perlu proaktif, berhikmah dan bijak dalam perkara ini.

Wahai kaum muslimat,
Persiapkanlah diri kalian dengan ilmu agama, ilmu rumahtangga, ilmu pendidik, ilmu hubungan kekeluargaan dan naluri keibuan kerana semua ilmu ini membantu perjuangan suami kalian kelak, dan dapat mengemudi bahtera keluarga kalian ke arah keredhaan Allah. 

Wahai kaum muslimin,
Ingatlah pesan Ralulullah...

“Rahsiakan niatmu hendak meminang. Ambillah air wudhu’ dengan cara yang sebaik-baiknya, kemudian solatlah sebagaimana yang diajarkan Allah Taala kepadamu. Pohonlah puji syukur kepada-Nya dan agungkanlah Dia, lalu ucapkankanlah:“Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui sedang aku tidak dan Engkau Maha Mengetahui hal-hal yang ghaib.Jika Engkau memandang pada diri si fulanah –(sebutkan nama sebenarnya)– terdapat kebajikan bagiku, bagi agamaku, bagi dunia dan akhiratku, takdirkanlah dia bagiku. Jika ada wanita lain yang Engkau pandang lebih baik bagiku takdirkanlah dia bagiku”


No comments: