Sunday, September 14, 2008

Apa itu Baytul Muslim?

Baytul Muslim adalah blog untuk berkongsi ilmu dan kefahaman tentang Baytul Muslim dalam kalangan para pemuda dan pemudi, mahasiswa dan mahasiswi, serta para remaja Muslim tentang kepentingan Baytul Muslim.

Artikel pertama blog ini tidak akan mengupas panjang mengenainya. Cukup sekadar pengenalan kepada Baytul Muslim. Baytul Muslim adalah satu wadah untuk para pemuda-pemudi Islam yang belum bernikah, ingin memilih pasangan untuk dinikahi.

Kenapa Baytul Muslim?
Baytul Muslim adalah wadah, bukan semestinya melaluinya pasti mendapat pasangan. Tujuan Baytul Muslim adalah untuk mempertemukan pemuda Muslim dengan pemuda Muslimah yang mempunyai fikrah Islam yang jelas agar tidak berlaku keciciran dalam dakwah.

Keciciran dalam dakwah dan jamaah, salah satu faktornya adalah melalui pernikahan. Jika pasangan yang dinikahinya tidak berfikrah Islami, berkemungkinan dia juga akan terdorong untuk perlahan-lahan meninggalkan gerak kerja dakwah dan penglibatan dalam jamaah Islam.

Tidakkah ini suatu pembaziran terutamanya kepada mahasiswa kampus yang menerima fikrah Islam dan gerakan Islam dalam kampus. Para pemuda muslimin dan muslimat ini adalah aset gerakan Islam dan pelapis kepemimpinan jamaah dan masyarakat pada masa akan datang.

Jadi Baytul Muslim adalah usaha untuk menghubungkan putera-puteri gerakan Islam sesama fikrah. Biasanya unit-unit Baytul Muslim telah diwujudkan dalam tanzim setiap kampus, dan juga tanzim luar kampus.

Harap artikel pertama ini dapat memberi sedikit input sahabat sahabiyyah sekalian. Komen dan penambah-baikan artikel sangat dialu-alukan.

No comments: